اخبار

جایگاه فولاد درشهرسازی

جایگاه فولاد در شهر سازی

استراکچرهای فولادی

یکی از مسائل مهم مهندسی قرن 21 جایگاه فولاد درشهرسازی است . سازه های فولادی در عصر حاضر بسیار با اهمیت و مطابق با علوم روز باید بررسی گردد.

پیش گفتار

در این مقاله ما در نظر داریم تا با بررسی نقش سازه های فولادی. در عصر حاضر به اهمیت و انواع و کاربرد این فلزگرانبها . در پیشرفت صنعت و شهر سازی بپردازیم.

تیم دیجیتال مارکتینگ شرکت صنایع آهن وفولادکاران رستمی. با بهره گیری از پرسنل توانمند در عرصه علوم مهندسی ساخت استراکچر های فولادی با برسی جزئییات در نظر دارد. در این مقاله شما را با جایگاه فولاد درشهرسازی و قیمت. روز سوله سبک تجاری و سوله تیرورقی آشنا نماید.

فولاد چیست؟

جایگاه فولاد درشهرسازی

فولاد یک عنصر شیمیایی در جدول تناوبی می باشد که دارای نماد Fe. و عدد اتمی 26 بوده و در گروه 6 و دوره 4 قرار دارد. فولاد به عنوان عنصر نهایی تولید شده قابل توجه است و در نتیجه سنگین ‌ترین عنصر محسوب می شود. که برای تشکیل آن نیازی به رویداد کاتاکلیزمی مشابه ندارد. از همین رو، این فلز فراوان‌ ترین فلز سنگین جهان می باشد. همچنین اعتقاد بر این است که دهمین عنصر فراوان جهان است. غلظت آهن در لایه ‌های مختلف زمین از بالا در هسته داخلی. تا حدود 5٪ در پوسته ‌ی خارجی می باشد و ممکن است هسته‌ ی داخلی زمین. از یک کریستال آهن تشکیل شده باشد، هر چند که احتمالاً مخلوطی از آهن و نیکل است و تصور می ‌شود. که وجود مقدار زیادی مواد فولادی در زمین به میدان مغناطیسی آن کمک می ‌کند.

این تعریف از فولاد خود بیانگر جایگاه فولاد درشهرسازی و استراکچرهای فولادی در صنایع برش گرم وسرد میباشد.

مراحل تولید فولاد(استراکچر های فولادی)

مراحل-تولید-فولاد-رالکو

امروزه تولید صنعتی آهن یا فولاد از دو مرحله اصلی تشکیل شده است. در مرحله اول، سنگ آهن با کک در کوره کاهش یافته و فلز مذاب. از ناخالصی ‌هایی مانند مواد معدنی سیلیکات جدا می‌ شود و در همین مرحله آلیاژی تولید می گردد. که حاوی مقادیر نسبتاً زیادی کربن است. سپس در مرحله دوم، مقدار کربن موجود. در آهن تولید شده با اکسیداسیون کاهش یافته تا فولاد یا چدن تولید شود. در چنین مرحله ‌ای اجازه ‌ی افزودن فلزات دیگر برای تشکیل فولادهای آلیاژی وجود دارد. و سازه فولادی به دست آمده جهت استراکچر های فولادی . اغلب بعد از شکل‌ گیری تحت عملیات حرارتی و یا گرمایشی قرار می ‌گیرند. گرم کردن آن‌ ها در دمای 700-800 درجه سانتی‌ گراد برای چندین ساعت. و سپس خنک شدن تدریجی باعث می ‌شود که فولاد نرم و قابل استفاده باشد.

(استراکچرهای فولادی)

مهمترین سوخت تولید فولاد

جایگاه فولاد درشهرسازی ((استراکچرهای فولادی)

کک که از آن نام برده شد در واقع یک ماده جامد متخلخل است که کربن را برای واکنش فراهم می ‌آورد و همچنین سوخت اصلی مورد استفاده در کوره به حساب می آید. با حرارت دادن ذغال تا 1200 K در غیاب هوا به مدت بیست ساعت کک ساخته می ‌شود و همچنین گاز زغال سنگ (عمدتاً مونوکسید کربن و هیدروژن) و یک قیر سیاه که می‌ توان از آن ترکیبات مفیدی مانند بنزن بدست آورد، نیز تولید می ‌شود. از گاز ذغال سنگ به عنوان سوخت در محل مورد استفاده قرار می گیرد. پس از ذوب سنگ آهن و ساخت استراکچرهای فولادی میتوان شروع به تعریف پروژه عمرانی برای تعیین جایگاه فولاد درشهرسازی نمود.

کاربرد انواع مختلف فولاد

استراکچر | جایگاه فولاد درشهرسازی

استراکچرهای فولادی

از فولادی که تا ۰٫۲ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ۰٫۲ تا ۰٫۶ درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار. و بخصوص جایگاه فولاد در شهر سازی به‌کار می‌برند. فولادی که ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد کربن دارد. سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال و. استراکچرهای صنعتی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که بیشترین مقدار تولید آهن در جهت استفاده در ساخت و شهرسازی وهمچنین صنایع تولیدی. استراکچرهای فولادی مورد استفاده قرار میگیرند.

شرکت صنایع آهن وفولادکاران رستمی (رالکو) 90 در صد تولیدات خود را جهت افزایش جایگاه فولاد درشهرسازی استفاده مینماید.

جایگاه فولاد درسازه‌های فولادی رالکو

از فلزات به نوعی در استفاده از کار‌هایی مانند ساختمان سازی استفاده می‌کنند، بنابراین یکی از فلز‌هایی که در این صنعت از آن استفاده می‌شود فلز آهن(فولاد) است که بسیار پر کاربرد است. لذا جایگاه فولاد درشهرسازی بسیار زیاد است.
البته کاربرد آهن و فلزات فولادی در صنعت ساختمان سازی به سال‌های بسیار دور بر می‌گردد، به سال‌هایی که هنوز برای جنگ آوری‌ها از سلاح‌های سردی مانند شمشیر استفاده می‌شده است.

البته سلاح سرد مانند شمشیر نیز جز صنایعی بود که با فلز آهن شکل گرفته است. بنابراین کاربرد آهن در صنعت ساختمان سازی قدمت زیادی دارد. امروزه استفاده از فلز آهن برای صنعت ساختمان سازی بسیار مهم و ضروری است.
استحکام و مقاومتی که در فلز آهن به وجود آمده است باعث شده است. که در طراحی و ساخت استراکچرهای فولادی در پیشبرد اهداف بلند مدت و توسعه شهری بکار گرفته شود.

 

استراکچرهای فولادی و کاربرد آنها

استراکچر | جایگاه فولاد درشهرسازی

لذا جایگاه فولاد درشهرسازی گر قرار باشد از توان و مقاومت خوبی در زیر بنا و خود بنا داشته باشد باید از فلز مستحکمی‌ برای این کار استفاده کرد.
این فلز مستحکم و مقاوم فلزی به نام فولاد(آهن) است که از آن استفاده می‌شود.
در ساختمان سازی از فلز آهن به صورت خالص استفاده نمی‌شود بلکه تغییراتی را در آن به وجود می‌آید تا بتواند مورد استفاده شود.
بنابراین اگر بنایی که قرار است ساخته شود باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد باید از استراکچرهای فولادی استفاده کند، زیرا تمامی‌ این خصوصیات را می‌تواند برای بنای مورد نظر داشته باشد.

امروزه از ورق های فولادی برای ساخت سازه هایی همچون استراکچرهای فولادی ،سوله تیرورقی. اسکلت فلزی، سوله دست دوم، سوله سبک، سوله UBMو استراکچرهای ساختمانی استفاده میگردد.

لذاجایگاه فولاد در شهر سازی با توجه به رشد . فزاینده جمعیت هر روز به مراتب بالاتر و پر اهمیت تر میگردد.

فولاد در اشکال مختلف و آلیاژهای مختلف(استراکچرهای فولادی)

بیشترین مصرف فولاد در صنعت ساخت و ساز است. سازه‌های فلزی پایدار را میتوان به سرعت با قیمت پایین ساخت. فولاد در اشکال مختلف و آلیاژهای مختلف خود میتواند به گونهای طراحی شود. که نیازهای پروژه های منحصر به فرد را برآورده سازد. و این امکان را میدهد تا در تمام محیطها در زیرساختها گنجانیده شود. بسته به شرایطی که سازه در معرض آن قرار گرفته است. فولاد را می توان آلیاژسازی کرد و یا برای محافظت عملیات سطحی متفاوت انجام داد. جایگاه فولاد جایگاه فولاد درشهرسازی درشهرسازی

توسعه فنون کارآمد تولید فولاد در اواخر قرن بیستم به رشد راه‌آهن در سراسر جهان و همچنین ظهور ساختمان. های مرتفع کمک کرده است. بسیاری از سازه های معروف تاریخی مانند. ساختمان امپایر استیت حاوی فولاد به عنوان یک ماده اولیه ساختمانی است.

فولاد را می توان در موارد زیر نیز یافت:

  • سازه فولادی ساختمان‌های کم ارتفاع و مرتفع
  • سازه فولادی ساختمان‌های آموزشی و بیمارستان
  • استراکچرهای فولادی ورزشگاه‌ها ، ایستگاه‌ها
  • بتن آرمه
  • صفحات عرشه پل
  • استراکچرفولادی اسکله ها و کابلهای تعلیق
  • بندرگاه
  • روکش و بام
  • سازه فولادی دفاتر
  • تونل ها
  • حصارهای امنیتی
  • دفاع ساحلی و سیل

بررسی میزان مصرف فولاد جایگاه فولاد درشهرسازی

در استراکچرهای فولادی، هزینه با توجه به میزان مصرف فولاد در هر متر مربع مساحت کف (تصویر افقی) یا متر مکعب ساختمان محاسبه می‌شود.

هزینه ساخت و میزان مصرف فولاد به عوامل زیر بستگی دارد:

– تعداد طبقات
– بار اعمال شده به طبقات (مرده و زنده)
– دهانه‌ها در اطراف ستون
– ضخامت سقف
– سیستم سازه ای ( سیستم انتقال بارهای قائم و جانبی)

انتقال بار در سازه های فولادی

  • سازه‌های فولادی (استراکچرهای فولادی) مشتمل بر تعدادی تیر و ستون به شکل قاب و نیز شامل تعدادی تقویت‌کننده. به منظور ایستایی بیشتر می‌باشد. بدیهی است انتقال بارهای افقی و قائم از طریق این اجزاء صورت می‌گیرد.
  • سقف، بارهای عمودی را تحمل کرده و بصورت افقی، از طریق تیرها به تکیه‌گاه‌های تیر منتقل می‌کند.
  • سیستم باربر قائم (ستون‌ها)، بارها را از تکیه‌گاه‌های دو سر تیر به فونداسیون انتقال می‌دهد.
  • همچنین سیستم‌های مهاربندی قائم و افقی استراکچرفولادی، بارهای جانبی ناشی از باد، زلزله، فشار زمین و … را به فونداسیون‌ها منتقل می‌نمایند.
  •  

ماهیت انتقال بار از طریق تیرها به تکیه‌گاهها و روش قرارگیری تیرها (تیر ریزی) به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع مقطع قابل استفاده استراکچرهای فولادی با توجه به طراحی معماری
  • فواصل تکیه‌گاه‌ها و طول دهانه تیر با توجه به طراحی سازه‌ها
  • روش انتقال بار توسط اجزای باربر
  • سیستم تکیه‌گاهی انتخاب شده (صلب، نیمه صلب، ساده)

تولید فولاد در ایران سال 1400

ظرفیت تولید فولاد در ایران در سال 2020 با رشد ۲۱٫۴ درصدی نسبت. به سال 2019 از 20 میلیون تن به حدود 25.7 میلیون تن در سال رسیده‌است. با این افزایش ظرفیت ایران را در جایگاه چهاردهم کشورهای تولیدکننده فولاد و سازه فولادی قرار گرفته‌است . ایران قصد دارد در افق ۱۴۰۴ این رقم را به ۵۵ میلیون تن در سال برساند.

در کشور ایران از روش‌های احیای مستقیم و کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌شود.

امیدواریم نکات ارائه شده در خصوص جایگاه فولاد درشهرسازی شما را با انواع فلزات و سازه های فلزی آشنا کرده باشد. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *