اخبار

پی سازی ساختمان

پی سازی ساختمان|فونداسیون سوله

پی سازی ساختمان در واقع به مجموعه ایی از بخش هایی که از سازه در خاک فرو میرود را گویند. از وظایف اصلی آن می توان به انتقال بار ساختمان به خاک اشاره کرد، پی ریزی ساختمان باید به نحوی انجام پذیرد که از مواردی چون 1. نشست ساختمان 2. جلوگیری از شکست براثر انتقال بار وارد شده از سوی ساختمان جلوگیری شود.

انواع پی ساختمانی

در فرآیند پی سازی ساختمان باید به مواردی همچون شرایط آب و هوایی، ظرفیت ساختمانی، نوع خاک و… توجه ویژه ایی کرد. که به همین دلیل انواع مختلفی از پی ها ایجاد شده اند که شامل موارد زیر می باشند:

1- پی سطحی

در این روش میزان عمق و عرض یکسان یا کمتر از واحد است.

2- پی عمیق

در این نوع روش نسبت عمق و عرض بیشتر از واحد است.

پی سازی ساختمان

3- پی شمعی

می توان کم هزینه ترین نوع پی ها را نسبت به نوع های دیگر نامید چراکه مناسب برای عمق های زیاد، سازه های سنگین و نیز مناسب برای استفاده در خاک های سست است.

4- پی چاهی

پی هایی اند که برای سازه های زیرین زمین مورد استفاده قرار می گیرند و بارهای سنگین را به لایه های خاک و لایه های سنگی زیر زمین انتقال می دهند.

6-پی منفرد

یکی از ساده ترین و پرکاربردترین نوع پی های ساختمانی به شمار می آید. چراکه براساس نوع سازه ها و فونداسیون آنها ایجاد می شوند و به اشکالی چون مربع، دایره و… ایجاد می شوند.

7- پی دیواری

در این روش نیز در جهت توزیع بار دیوار ها در ساختمان به زمین مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت موازی ایجاد می شوند و پهنای آنها بین 2 تا 3 میلی متر می باشد.

8- پی مرکب

هدف اصلی این نوع پی ریزی توزیع یکنواخت بار‌ها در کل ناحیه مشخص است. پی‌های مرکب بسیار شبیه به نوع منفرد هستند.

9- پی گسترده

در این روش هم کل ستون ها و دیوارها بروی پی قرار می گیرند و درواقع بیشتر برای ساختمان های سنگین از آن استفاده می شود.

10- پی نواری

پی نواری درواقع همان پی مرکب است. در پی نواری، پی‌ها در زیر ستون‌ها به صورت منفرد ساخته‌ می‌شوند که با استفاده از تیرهای نواری به یکدیگر متصل شده‌اند.

 

مراحل ایجاد پی سازی ساختمان شامل: آزمایش زمین | آزمایش مقاومت زمین | پی کنی | افقی کردن پی ها | نقشه ریزی | پی سازی می باشد.

فونداسیون ساختمان چیست؟

فونداسیون در مرحله های اولین و اساسی ترین در ساختمان سازی قرار دارد. که به واسطه آن می توان وزن ساختمان را از ستون ها به زمین و خاک اطراف انتقال داد.

حال در انتخاب نوع فونداسیون ساختمان باید به مواردی نظیر: نوع آب و هوای محیط، نوع خاک، وزن اصلی ساختمان و… اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در خصوص قیمت پی سازی ساختمان با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *