اخبار

فوندانسیون سوله

سوله سازی|فونداسیون سوله

انواع فوندانسیون و تاثیر در قیمت سوله

1-فونداسیون نواری سوله:

فوندانسیون نواری سوله بیشتر برای اجرا سوله های سبک مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه فاصله قاب در سوله های سبک حدود 3 متر میباشد، نیروهای وارده برسازه سوله سبک مانند نیروی باد و نیروی برف در نقاط زیادی از سازه توزیع می شود و به این دلیل استفاده از فوندانسیون نواری بهترین گزینه استفاده در سوله های سبک میباشد. همچنین میتوان در سوله هایی که دهانه قاب آنها زیر 9 متر است، از فوندانسیون نواری استفاده نمود که این موضوع قیمت تمام شده سوله سبک را کاهش میدهد.. در دو مرحله اول طراحی پلان فونداسیون نواری مانند پلان فونداسیون منفرد عمل می کنیم،قبل از ترسیم ابعاد زمین را معلوم می کنیم و بعد ستون گذاری می کنیم و بعد ستون ها را به یکدیگر متصل می کنیم.

قیمت اجرای این نوع فوندانسیون نسبت به دیگر فوندانسیون های رایج مقرون به صرفه و باعث کاهش هزینه ساخت سوله میگردد.

نمونه پلان اجرایی این فوندانسیون در شکل زیر قابل مشاده میباشد.

فونداسیون سوله

1-1شکل فونداسیون نواری سوله:

 

2-فوندانسیون پی گسترده و تاثیرات قیمت نهایی سوله

از پی های گسترده یکی از پر هزینه ترین فوندانسیون های اجرایی در سوله سازی میباشد و بیشترین تغییر قیمت سوله با اجرای این پی صورت میگیرد. از این نوع پی برای ساختمان هایی که بر روی زمین های قابل تراکم مانند خاک رس، رسوبات آبرفتی و مواد خاکریز قابل تراکم بنا شده و پی های نواری به کار رفته در آن ها پایداری لازم را ایجاد نمی کنند، استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت استفاده از پی شناور در مواردی که بارهای وارد شده از ساختمان زیاد بوده و یا مقاومت زمین به اندازه ای کم استفاده می شود. اجرای این ونوع  پی به صوت یکپارچه در زیر ساختمان سبب می شود کلیه ستون و دیوارها بر روی آن قرار گیرند و علاوه بر افزایش مقاومت بنا با عث افزایش قابل توجه قیمت سوله میگردد

روش های اجرای پی گسترده به شرح ذیل می باشد.

1-پی گسترده با لایه بتن تخت (کمترین تغییر قیمت نهایی سوله)

2-پی گسترده با لایه بتن پنجه پهن( بیشترین تغییر قیمت نهایی سوله)

این دال بتنی دارای دو مقطع آرماتور بندی میباشد و ضخامت بتن یکسانی در تمام نقاط دارد. پی های گسترده تخت، دال بتنی بر روی یک لایه بتن و یک لایه عایق رطوبتی جهت جلوگیری از جذب رطوبت به دال بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فوندانسیون پی منفرد و تاثیرات قیمت نهایی سوله

پی منفرد به‌صورت کلی فونداسیونی می‌باشد که قرار است بار ۱ ستون را تحمل کند و تنها بار همین ستون روی خود را، به خاک و سنگ زیر فونداسیون انتقال می‌دهد. یکی از مزایای مهم اجرای این پی سادگی و قیمت ارزان آن در ساخت سوله میباشد .پی منفرد می‌تواند مربعی، مستطیلی و یا دایره‌ای باشد که مهم‌ترین عواملی که بر روی شکل پی‌ منفرد تأثیر می‌گذارد دو مورد زیر میباشد:

ستونی که روی این پی قرار می‌گیرد و با توجه به شکل ستون شکل پی نیز تعیین میگردد.

همین‌طور نوع بارهای وارده به فونداسیون شکل این فونداسیون مشخص می‌شود به‌عنوان‌مثال وجود نیروهای محوری و یا لنگر در ۱ یا ۲ جهت بسیار تأثیرگذار در تعیین شکل فونداسیون‌ها منفرد می‌باشد.

 زیر سازی فونداسیون و تاثیر آن در قیمت نهایی سوله سازی

در زمان اجرای فونداسیون سوله به چاه های بلا استفاده یا قنات های خالی بر بخوریم. در این زمان از پی مرکب یا تخت استفاده می شود. همچنین میتوان روی قنات از دال بتن استفاده کرد. ضخامت خاکریز مناسب ۲۰ سانتیمتر است. یکی از کارهای مورد نیاز متراکم کردن خاک است. برای این کار خاک را خیس کرده و با غلتک می کوبیم. در صورتی که ضخامت زیر سازی کم و حدود ۳۰ سانتیمتر باشد بتن مگر را ضخیم تر کار میکنیم. در صورت بالا بودن ارتفاع از سنگ چینی با سیمان استفاده می شود.

 

اجرای بتن مگر یا بتن نظافت (قیمت پی سازی سوله)

بتن مگر نوعی پوشش بتنی با عیار 100 الی 150 گیلوگرم سیمان میباشد. پس از خاکبرداری نیاز است تا برای بتن ریزی و صفحه گذاری و فونداسیون آماده سازی شود. به همین جهت بتنی با عیار 150 کیلوگر سیمان با ضخامت 10 الی 15 سانتیمتر در گستره محل پی ریخته میشود که این موضوع باعث افزایش قیمت سوله میشود.

استفاده از این بتن به دلیل صاف کردن سطح زیرین اصلی برای بتن ریزی جهت کاهش ضایعات نهایی بتن ریزی و کاهش قیمت بتن نهایی با عیار بالا میباشد.

 

فونداسیون سوله

هزینه قالب بندی فونداسیون بتنی

برای قالب بندی از تخته های با ضخامت ۳ سانتی استفاده می شود. استفاده از ورق فلزی و قالب آجری نیز مرسوم است که به علت هزینه اجاره بالا در نهایت قیمت سوله سازی افزایش می ابد. برای قالب آجری از تیغه ۱۱ یا بیست و دو با سیمان که از خروج بتن جلوگیری میکند استفاده می شود. استفاده از ورقه پلاستیکی ضخیم مخصوص بتن ریزی در دیواره خاک برداری مرسوم است.

سنگ زیر پی فونداسیون سوله

برای افزایش تراز بودن فونداسیون زیر آن را سنگ کار می کنند. برای این کار از سنگ معدنی شکسته به همراه سنگ ماسه شویی استفاده می شود. با قاطی کردن این دو سنگ زیر ، پی کیفیت و قیمت مناسبی خواهد داشت. برای این کار از ملات سیمان به نسبت یک پنجم نیز استفاده می شود. در صورتی که نیاز به افزایش ارتفاع سوله باشد این مورد کمک شایانی می نماید و برای افزایش ارتفاع فونداسیون سوله بهترین گزینه می باشد، البته در کاهش قیمت سوله سازی هم تاثیر بسزایی دارد.

اندازه حداقل طول و عرض باید از طول و عرض خود فونداسیون سوله از هر طرف ۱۰ سانتی متر بیشتر باشد.

قیمت بولت گذاری فونداسیون سوله

ستون برای قرار گیری بر روی فونداسیون پیچ و مهره می شود. روند کار بدین شکل است که پیچ های ضخیم و بلند Bolt در فونداسیون قرار داده شده و روی آن سیمان می شود. سپس پایه ستون که از قبل سوراخ شده است روی فونداسیون قرار میگیرد به طوری که پیچ ها داخل سوراخ ها وارد شود. سپس بوسیله مهره پیچ ها به پایه ستون محکم می شود. این روش باعث کاهش قیمت اتصالات استاندارد سوله سازی موثر است.

برای اتصال ستون به فونداسیون معمولا از ۴ پیچ استفاده می شود. با توجه به شرایط فونداسیون ممکن است این تعداد بیشتر شود. برای دقیق قرار گرفتن محل بولت ها از شابلون استفاده می شود. شابلون طرحی است که بر اساس شکل و محل سوراخ ها در پایه ستون درست می شود. شابلون معمولا با ورق فلزی ساخته می شود.

سپس بولت ها در محل قرار داده و بتن ریزی انجام می شود. بسته به دمای هوا و رطوبت حدود ۷ روز زمان می برد تا بتن خشک شده و بتوان ستون ها را روی آن ها قرار داد.

هزینه بولت گذاری در سوله سازی با توجه به اهمیت قیمت نهایی تاثیر چندانی در مجموع ندارد.

 

هزینه نصب ستون های سوله

اولین کار پس از اتمام بولت گذاری نصب تمام ستون ها میباشد. برای نصب ستون های سوله ابتدا نقشه های مختلف اعم از نقشه پیچ مهارها و … را مطالعه و بر اساس طراحی انجام شده کار نصب ستون ها چک می شود. در صورتی نقشه به دقت چک و بازبینی نشود باعث خسارات در نصب و افازیش قیمت سوله و کاهش استحکام سازه و اتصالات میشود. ستون ها توسط جرثقیل در محل نصب قرار داده شده و توسط پیچ و مهره ها سفت شده و یا جوش داده می شوند. پس از نصب ستون ها باید مهاربندی موقت انجام شود. وظیفه نصاب یا کارخانه سازنده این است که در هنگام نصب ستون ها به مهاربندی موقت توجه ویژه داشته باشد.

هزینه نصب ستون ها بر عهده شرکت سازنده استراکچر سوله میباشد و از این لحاظ تاثیرات قیمت قابل توجهی در سوله سازی ندارد.

 

نصب رفترها و تاثیر قیمت در مونتاژ سوله

مرحله بعدی در مونتاژ سوله نصب رفترها می باشد. رفترها تاثیر زیادی در قیمت سوله سازی دارد. با توجه به این موضوع در زمان مونتاژ به موارد مهمی باید توجه نمود.

تمامی اتصالات در نقاط پیچ و مهره ای به دقت چک و بسته شود.

در هنگام نصب به نقشه های طراحی توجه کامل شود.

از پیچ هایی با مقاومت بالا برای بستن اتصالات استفاده گردد.

تمامی پیچ ها باید به روش Turn Of Nut (قوانین مرتبط با اتصالات پیچ و مهره ای)نصب شوند.

تمامی اتصالات پیچی باید محکم بسته شده و این عمل توسط کارشناس چک شود.

در زمان نصب رفتر ابتدا روش حمل تیر رفتر توسط جرثقیل با توجه به شرایط محل ساخت سوله بررسی و در مرحله بعد تیر رفتر در محل مورد نظر توسط جرثقیل حمل می شود و در محل مناسب نگه داشته می شود تا پیچ و مهره ها بسته شوند در غیر اینصورت و آسیب رفتر ها خسارات مالی و کیفی به اتصالات وارد میگردد و این موضوع باعث افزایش قیمت سوله سازی میگردد.

باید توجه داشته باشید رفترهای سقفی و سایر آنها قبل از نصب بر روی سازه باید روی زمین مونتاژ شوند. همواره در هنگام نصب رفترها باید توجه داشت تا آنها به صورت مستقیم و تراز شده نصب شوند.

پیچ کاری دستگیره ها و مهار سازی بالها نیز باید تا حد ممکن روی زمین انجام شود تا در هنگام نصب نصابان را دچار مشکل نکند.

 

 

نصب لایه ها و پرلین ها و هزینه نهایی قیمت سوله

در هنگام نصب رفتر ها باید آنها در محل نصب ثابت نگه داشته شوند تا پرلین های پیک و استرات های لبه بام در محل نصب شوند. اگر تیر رفتر سقف بیشتر از دو قطعه باشد می بایست پرلین های اضافی نصب شوند. وقتیکه رفترها در محل مورد نظر جاسازی شوند دو پرلین یا لاپه فی مابین رفترهای سقف قرار داده می شوند.

در هنگام قرار دادن و نصب لاپه ها و پرلین ها می بایست به موارد زیر دقت شود:

تمامی لاپه ها یا پرلین ها را می بایست محکم کرده و مهاربندی کنیم.

جهت مهاربندی می بایست قابها و تیرهای مهار رفتر را نصب نماییم.

جهت نصب صحیح می بایست قاب های مهار گونیا شوند

 

گونیا سازی سوله

عملیات شاغول و گونیاسازی یکی از مهمترین مراحل نصب سازه فلزی می باشد که به محض نصب لاپه و پرلین ها باید انجام میگیرد. گونیا سازی توسط تنظیم مهارهای قطری و موقت در سقف سازه انجام میگیرد. برای اینکار ابتدا ستون های نصب شده را شاغول می کنیم. برای این منظور کابل های مهار را با محکم و سفت کردن و همچنین آزاد کردن مهره ها نسبت به گونیا سازی ستون ها اقدام می کنیم. سپس تیرهای سقف جهت دهی می شوند. برای جهت دهی تیرهای سقف می بایست آنها را تا تاج سوله جهت کشی نمود. برای گونیا سازی رفترهای سقف می بایست توسط اتصالات و تاج سوله، و همچنین محکم و آزاد نمودن کابلهای مهاربندی موقت این کار را انجام داد. برای این کار باید چک شود که ستون و بال رفترها در یک جهت باشند. و در نهایت به مراحل آخری نصب سوله می پردازیم.

  • نصب قاب های سوله
  • نصب پوشش سقف سوله
  • انجام کارهای پایان نصب سوله

نکات اجرایی نصب سوله

و اما نصب سوله نیز نکات و جزئیات مخصوص به خود را دارد که به هنگام انجام آن باید این نکات را مورد توجه قرار داد. نکات اجرایی نصب سوله عبارتند از:

  • آببندی پانل ها در محل اتصال به یکدیگر در بیشتر باشد.
  • چسبندگی پانل ها به هم در محل درز زیادتر شود.
  • تبادل حرارتی در محل اتصال بسیار کمتر گردد.
  • مادگی پانل های دیواری جهت آب بندی مناسب پروژه انتخاب شود.
  • در نصب پانل های دیواری و سقفی حتماً از پیچ های واشر دار مخصوص نصب استفاده شود.
  • به گام پیچ ها و ارتفاع آنها توجه شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *