اخبار

فولاد کربنی چیست؟

فولاد کربنی

فولاد کربنی دارای اشکال مختلفی در جهان می باشند، که هرکدام برای صنعتی(کاری) مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع، اصلی ترین عنصر آلیاژی آنها کربن می باشد، درواقع عناصر دیگری هم وجود دارند. اما کربن و آهن به عنوان اصلی ترین عنصرها در این محصول شناخته می شوند.

انواع خواص فولادهای کربنی:

خواص این نوع فولادها به مقدار کربن موجود در آنها بستگی دارد.

این محصول به دو صورت و براساس میزان کربن موجود و ساختار آنها دسته بندی می کنند. که این ساختار به این گونه است:

از لحاظ درصد کربن موجود در فولاد: اگر میزان کربن کمتر از 2% درصد در فولاد باشد، به آن فولاد کم کربن گویند.و اگر درصد آن بین 2% تا 76% باشد به آن فولاد با کربن متوسط گویند. همچنین اگر این درصد بیشتر از 76% درصد باشد آنرا هایپر یوتکتوئید می نامند.

استانداردهای شاخص:

این نوع فولاد هم همانند سایر محصولات صنعتی نیازمند رعایت نکاتی است. که باید تاییدیه استانداردهای گوناگون را بدست بیاورد.

در این مقاله به بعضی از استانداردهای بین المللی که تمامی کشورها باید به آن ها عمل کنند و به عنوان مرجع به آن نگاه کنند، اشاره می کنیم:

1- استاندارد انجمن ریخته گران فولاد آمریکا

2- استاندارد انجمن آزمون و موارد آمریکا

3- سیستم واحد نامگذاری

4- موسسه استاندارد آلمان

 

کاربرد اصلی:

این نوع محصول کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارد، دلیل آن هم وجود درصد بالایی از کربن و نیز درصد کمی از دیگر آلیاژها هست.

برای مثال از فولادهای کم کربن برای ساخت قطعات مهندسی و ابزارآلات مخصوص به آن، صنایع برق و… استفاده می شود، و نیز از فولاد هایی با کربن متوسط نیز برای ساخت قطعات حمل و نقل و… استفاده می شود. همچنین از فولاد پرکربن نیز برای ساخت قطعاتی که نیاز به مقاومت در برابر سایش دارند استفاده می شود.

نتیجه گیری:

می توان گفت که بسیاری از محصولات فولادی با استفاده از فولادهای کربنی ساخته می شوند. درواقع این محصول یکی دیگر از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف حضور دارند و باعث پیشرفت در زمینه های گوناگون نظیر ساخت ماشین آلات و ابزار شده است.

سعی کردیم در این مقاله تعریفی از فولاد کربن و انواع آن را به شما معرفی کنیم. در کنار آن استانداردهای بین المللی را بیان کردیم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “فولاد کربنی چیست؟

  1. حمید گفت:

    سلام، عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *