اخبار

شمش مهمترین کالای چرخه فولاد

شمش فولادی

شمش چیست؟

شمش فولادی قطعه ای متشکل از متریال خالص فولاد که به صورت ریختگی تولید می شود و برای قرار گرفتن در خط تولید دیگر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

از این رو شمش یک محصول میانی در صنعت فولاد در نظر گرفته می شود.

شمش یا همان بیلت ، به روش ccm تولید مى گردد. شمش از محصولات نورد فولاد می باشد و به صورت بیلت و بلوم (شمشه) تولید می گردد.

بیلت ها دایره ای شکل یا مربعی شکل بوده و جهت تولید سیم و میلگرد بکار می روند.

بیلت (Billet) در واقع یک نوع شمش فولادی با طول زیاد و سطح مقطع مربع و یا دایره است. اگر حداکثر عرض بیلت ۱۵ سانتی‌متر و دارای سطح مقطع ۲۳۰ سانتی متر مربع باشد، بلوم (Bloom) یا شمشه را می‌توان همان بیلتی دانست که عرضی بیشتر از ۱۵ سانتی‌متر داشته و دارای سطح مقطع بزرگ‌تری است. این روش متداول در ایران و با استفاده از سوخت گاز طبیعی در کوره های احیا انجام می شود.

 

انواع شمش فولادی

۱.شمش CCM

اگر شمش به صورت مستقیم از تولید ccm جهت مصرف نورد آماده شود به آن شمش ccm یا بیلت می گویند.

٢-شمش فابریک

اگر شمش در سایزهاى بالاتر تولید شود و بعد از فرآیند نورد به سایز مورد نظر برای استفاده در نوردهاى مقاطع تبدیل گردد، به آن شمش، فابریک می گوییم در گذشته این نوع شمش به بلوم معروف بود اما در گذر زمان، نام آن به شمش فابریک تغییر یافت.

٣- شمش بلوم

شمش بلوم به شمشى گفته می شود که از کنار اسلب بریده می شود و یا تمام اسلب به شمش تبدیل می گردد به علت اینکه سایز شمش های به دست آماده از اسلب معمولا در سایزهای بیشتر ١۵٠ می باشد این نوع به بلوم معروف شده است.

کارخانه‌های تولیدکننده شمش فولادی در ایران

در ایران کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان با استفاده از روش کوره قوس الکتریکی فولاد خام را تولید کرده و عملیات شمش‌سازی را انجام می‌دهند، فولاد مبارکه به‌طور خصوصی تولید اسلب را بر عهده دارد.

اما سایر کارخانه‌های شرکت ملی فولاد ایران و فولاد خوزستان، همه‌ی انواع بلوم، بیلت و اسلب تولید می‌کنند.

ذوب آهن اصفهان نیز از روش سنتی تولید فولاد یعنی استفاده از کوره‌ی بلند جهت احیاء غیرمستقیم آهن بهره می‌برد. ذوب آهن با ظرفیت فعلی تنها به تولید بلوم اقدام می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *