اخبار

ساختمان چیست؟

ساختمان چیست

ساختمان چیست؟ درواقع نوعی سازه است که با طرح و مصالح خاصی ساخته می شود. هدف اصلی یک ساختمان ایجاد سرپناه و امنیت برای افراد است، و نیز حفظ حریم خصوصی، نگهداری وسایل و… زندگی است، از معرفی ساختمان ها می توان به مسکونی، سازمانی، تجاری، آموزشی، صنعتی و… اشاره کرد.

ساختمان های مسکونی: هدف اصلی برای این نوع سازه ها ایجاد محیطی آرام و با امکاناتی مناسب برای زندگی است.

ساختمان های آموزشی: بیشتر برای موسسات آموزشی، مدارس و کالج های خصوصی ایجاد می شوند، که توسط مدیران مربوطه اداره می گردد. در این محیط ها علاوه بر آموزش، وجود محیطی برای استراحت اساتید و دانشجویان غیر بومی احساس می شود که درواقع همان ساختمان های مسکونی می باشد.

ساختمان های اداری(سازمانی): این ساختمان ها توسط دولت یا سازمان های نیمه دولتی احداث و مدیریت می شوند، که بیشتر برای هدف خاصی بکار گرفته می شوند.

ساختمان های صنعتی: از این ساختمان ها بیشتر برای ساخت، گردآوری و پردازش محصولات استفاده می شود.

در اصل هر سازه‌ای را می‌توان ساختمان نامید، منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و …) می‌باشد.

در اصل بنا را به دو دسته اصلی تقسیم می کنیم:

1- ساختمان های بتنی:

برای ساخت این سازه از بتن آرمه که شامل ترکیب میلگرد، شن، سیمان و ماسه می باشد استفاده می شود. امروزه استفاده از این سازه ها جزء رایج ترین نوع ساختمان سازی به حساب می آیند.

2- ساختمان های فلزی:

به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مصالحی هست که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در دنیا از فولاد به عنوان کارآمدترین مصالح ساختمانی یاد می شود.

چراکه در اکثر پروژه های ساختمانی جایگزینی برای فولاد پیدا نمی شود. سازه های فلزی ویژگی های بسیاری نسب به سازه های بتنی دارند، که ما در این مقاله به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد، نظیر: استحکام بالا، پذیرش جوش و قابلیت شکل دهی آسان و…

انتخاب اسکلت ساختمانی:

بسیاری از مهندسان و کارفرمایان در مورد انتخاب اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی بحث دارند. چراکه با توجه به افزایش نرخ فولاد، همچنان بعضی از مجریان ساختمان براین باور هستند که قیمت تمام شده اسکلت های بتنی با درنظر گرفتن تمامی مراحل کار ساخت بیشتر از اسکلت های فلزی می باشد. همچنین افرادی هم مخالف این نظر نظر هستند و قیمت اسکلت های بتنی را کم تر می دانند. اما با بیان این تعاریف باید گفت که تصمیم گیری در این مورد به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت.

اجزای اصلی ساختمان ها شامل 1-زیر بنا(فونداسیون) 2-ستون پایه 3-روبنا می شود.

کاهش وزن ساختمان:

امروزه به جهت پایین آوردن وزن اصلی ساختمان از پروفیل با شکل های مختلف در ساخت ساختمان استفاده ها می شود.

از پروفیل های ساختمانی در بخش های گوناگونی در ساختمان ها استفاده می شود. نظیر: درب و پنجره ها

مزایای استفاده از پروفیل ها در ساختمان چیست؟

از مهمترین ویژگی های این پروفیل ها می توان به قابلیت شکل پذیری مطلوب آنها در سازه ها اشاره کرد، البته از دیگر مزایای آنها نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مقاومت مناسب

2- دقت در ساخت بسیار بالا

3- قابلیت جوش پذیری زیاد و…

از دیگر پروفیل های پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می توان به میلگردها اشاره کرد. این محصول پرکاربرد در دو شکل آج دار و بدون آج ساخته می شوند.

نتیجه گیری کلی:

ساختمان چیست؟ درواقع نوعی سازه است که با طرح و مصالح خاصی ساخته می شود. هدف اصلی یک ساختمان ایجاد سرپناه و امنیت برای افراد است، و نیز حفظ حریم خصوصی، نگهداری وسایل و… زندگی است، از معرفی ساختمان ها می توان به مسکونی، سازمانی، تجاری، آموزشی، صنعتی و… اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *