اخبار

دیوارهای پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته شده: شاید تا کنون چندین بار اسم و کاربرد استفاده از مصالح پیش ساخته شده در ساختمان ها را شنده باشید. و یا در ساختمان هایی دیده باشید، ما در این مقاله شما را با انواع این محصولات و کاربردشان در صنعت ساختمان سازی آشنا می سازیم، پس با ما همراه باشید.

دیوار چیست؟

دیوار سازه ایی است که وظیفه نگهداری(تحمل بار) منطقه ایی مشخص را دارد. همچنین از دیوار برای جداسازی قسمتی از فضای ساختمانی نیز استفاده می شود.

گونه های دیوار شامل : دیوار آجری، دیوار گلی یا دای، دیوار هدایت آب، دیوار ضامن، دیوار پوششی، دیوار پیش ساخته و… می باشند.

نکته: همان طور که مطالعه کردید، دیوارها گونه های متفاوتی دارند، که هریک برای موقعیت مکانی خاصی طراحی می شوند، ما در این مقاله صرفا به بررسی دیوارهای پیش ساخته می پردازیم.

تقسیم بندی:

در واقع دیوارها را می توان به دو دسته داخلی و خارجی معرفی کرد. و از طرفی دیوارها را براساس تحمل فشار به چهار نوع کلی تقسیم می شوند. که شامل موارد زیر می شوند:

1- دیوارهای خارجی حامل

2- دیوارهای خارجی غیرحامل

3- دیوارهای داخلی حامل

4- دیوارهای داخلی غیرحامل

دیوارهای باربر یا حامل: جزء اصلی ترین اجزای ساختمانی محسوب می شوند. که وظیفه انتقال بار ساختمان را از طبقات بالایی به سازه ساختمان دارند.

دیوارهای غیر باربر یا غیر حامل: همان طور که از اسم  دیوار پیداست. هیچگونه بار اضافی را تحمل نمی کنند و بیشتر جنبه جداسازی یک قسمتی از فضای داخلی ساختمان را دارند.

تعریف دیوارهای پیش ساخته:

به جهت بالا بردن سرعت ساخت و ساز و نیز کاهش وزن ساختمان(نسبت به آجر و سیمان) از دیوارهای پیش ساخته شده استفاده می شود. که در محل مورد نظر ساختمان به یکدیگر  متصل می شوند که باعث افزایش راندمان کار می شود.

انواع دیوارهای پیش ساخته شده:این نوع محصولات دارای گونه های مختلفی در ساخت هستند نظیر: گچی، بتنی و… که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

کاربرد دیوارهای پیش ساخته: اکثرا این نوع دیوارها بصورت باربر نبوده و بیشتر به عنوان پوششی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از دیوار بتنی برای پوشش دیوارهای سوله و ساختمان استفاده می شود.

امروزه این دیوارها جایگزین بسیار مناسبی برای دیوارهای آجری می باشند. چراکه این نوع مصالح به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر آتش کاربرد بسیاری در ساخت کارخانجات و سوله سازی دارد.

مزایای استفاده از ان نوع دیوارها:

1- مقرون بصرفه

2- سرعت بالا در ساخت سازه

3- سازگار با محیط زیست

4- نصب راحت و آسان

5- انتقال آسان

6- مقاوم در برابر آتش

 

نتیجه گیری:

بیش از یک قرن از ساخت و استفاده دیوارهای پیش ساخته در صنعت ساختمان سازی می گذرد. از مهمترین مزایای استفاده از این محصولات می توان به بالا بردن سرعت ساخت و ساز و کاهش وزن سازه اشاره کرد.

امروزه در اکثر کشورهای جهان از این مصالح پیش ساخته در روند انبوه سازی استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *