اخبار

جایگاه صنعت فولاد درایران

کاربرد پیچ در سوله سازی

جایگاه صنعت فولاد درایران

بر اساس گزارش ها، جایگاه صنعت فولاد درایران هم اکنون در بین 60 کشور تولیدکننده فولاد. رتبه دهم را از آن خود کرده‌است. پیش‌بینی شده که در سال 1404. ایران از نظر تولید فولاد با رسیدن به ظرفیتی معادل 55 میلیون . تن به جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان دست خواهد یافت.

در طی 11 ماه اخیر، انجمن جهانی فولاد، آماری را در خصوص تولید فولاد ایران منتشر کرد. بر اساس این آمار، تولید فولاد ایران معادل 22 میلیون و 452 هزار تن بود. این حجم از تولید در مقایسه با تولید گذشته . که در حدود 22 میلیون و 452 هزار تن بود، به اندازه 5.3 درصد رشد داشته‌ است.

ایران از واردکننده تا صادر کننده

پیشینه صنعت فولاد نشان می‌دهد در سال های آغازین دهه ۹۰ ایران از یک کشور وارد کننده. که سالانه پنج تا هفت میلیون تن فولاد وارد می کرد، اکنون به عنوان صادرکننده سهم متمایزی. را به خود اختصاص داده است.

پیش بینی شده براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران حداقل ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد. و این مهم با شرایط کنونی تولید دور از انتظار نیست.

امار تولید و صادرات فولاد ایران رالکو رستمی

آمار صادرات 

موضوع صادرات فولاد در سال گذشته بالاترین میزان و رکوردگونه محسوب می شود . و رقم بیش از ۱۰ میلیون تن است .

این رقم در بیش از پنج دهه گذشته بیشتر بسان یک رویا بود. اما براساس سیاست های توسعه ای این مهم به عنوان یک واقعیت محقق شده است.
صادرات در سال ۹۹ هم تداوم دارد و تداوم این رویه مهم نیازمند حمایت های دولت دوازدهم است که تاکنون از این صنعت پشتیبانی کرده است.

شرایط مبهم فولاد کشور در بورس کالا

دولت با عرضه های شمش در بورس کالا می خواستند جو فعلی بازار را آرام جلوه دهند. (البته به نظرم با قربانی کردن یک تولید کننده بزرگ )  تا روز سه شنبه که مجددا عرضه شمش کنسل شد. فعالان بازار معتقد بودند که این فرآیند انجام شدنی نبوده و شرایط برای چنین دستوری مهیا نیست.

در یک هفته اخیر در پاسخ به همکارانی که از سرنوشت بازار و قیمت محصولات فولادی خصوصا قیمت تیرآهن و میلگرد پرس و جو می کردند. مدام بیان می شد که تا زمانی که عدد ارز به صورت شفاف و مشخص برای فولادی ها بیان نشود. و تا هنگامی که نرخ تورم فعلی در هاله ای از ابهام است شما نمی توانید نقطه تعدیل بازار را محاسبه کنید.

بورس-کالای-ایران

ضمن احترام به همه همکاران و دیدگاهها و نظراتشان معتقدم هر حرف و نوشته ای خارج از این دو پارامتر. ، خیال پردازی و نشستن بر باد است … چگونه می توان از دولت مفخم به صورت مکرر شنید. که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم ولی فرماندهی اقتصاد چنین متزلزل خود را نشان دهد. چگونه می توان پذیرفت که یک واحد تولیدی (مثلا شمش خوزستان ). محصول خود را در بورس کالا با دلار 4200  ( یا حتی 4300 ) تومانی عرضه کند . در حالی که همین واحد می تواند ارز حاصل از صادرات خود را به دو برابر قیمت. در بازار ثانویه به فروش برساند و در نهایت نیز این قیمت سبب تاثیر زیادی. بر محصولات ثانویه از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد گردد …

جایگاه صنعت فولاد درایران

چگونه می توان پذیرفت در حالی که برای صادرات محصولات فولادی نیاز . به گواهی مبدا است برخی اشخاص در حال صادرات کالا به شیوه های دیگر هستند

( امروزه بیش از 60 درصد محصولات فولادی از آهن اسفنجی گرفته. تا مقاطع  فولادی ضد زنگ از جمله تیرآهن و میلگرد در حال صادرات است ) …

چگونه می توان پذیرفت که اعلام اسامی خریداران در بورس کالا منتج به توقف فعالیت های غیر متعارف گردد … چگونه یک یا چند واحد تولیدی غیر تاثیر گذار ، قیمت گذار اصلی بازار و قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات در ابتدای فعالیت روزانه بازار باشد و غیره … جایگاه صنعت فولاد درایران

نتیجه گیری:

 صنعت فولاد نیازمند چرخه تکمیلی زنجیره است که از معدن آغاز و تا خطوط حمل ونقل ریلی و جاده ای و بندر برای بازارهای صادراتی تداوم دارد.
 بنابراین ضعف و نقصان هریک می تواند بر ناکارآمدی بقیه تاثیر گذار باشد و محصول به بار ننشیند.
امروز در چارچوب سند چشم انداز میزان نیاز سنگ آهن بالغ بر ۱۶۲ میلیون تن برآورد شده. اما این مهم پایان کار نیست، گندله سازی و آهن اسفنجی هم باید همسویی خود را در چرخه داشته باشد.
حمایت های مستمر دولت در شرایط تحریم بیش از هر زمان به عنوان ابزار کارآمد و موثر مورد نیاز است. و تصمیمات برآمده از نشست های مشورتی با اهل حرفه و تلاشگران این صنعت می تواند ضمانت. اجرایی خود را در جایگاه صنعت فولاد درایران به دنبال داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در خصوص قیمت ساخت سوله با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “جایگاه صنعت فولاد درایران

  1. رضا گفت:

    مطالب خیلی خوبی در سایت دارید. لطفا در خصوص قیمت سوله در سال ۱۴۰۰ جدول قیمت را بارگزاری نمایید.

    1. foladkaran گفت:

      با سلام
      به اطلاع میرساند جدول قیمت ساخت انواع سوله مخزن و غیره در حال اماده سازی و تدوین میباشد.
      تشکر از شما بابت دقت نظرتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *