اخبار

تقویت مخازن فولادی

مقاوم-سازی-مخازن

فولاد یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت مخازن در صنایع نفت و گاز می باشد. ورق فولادی مخازن به دلیل اینکه همواره در معرض آسیب­ دیدگی های فراوان به دلیل وقوع مسائلی همچون خوردگی، کمانش، خستگی و … هستند. باید همواره راهکارهایی را مدنظر قرار داد که به افزایش کارآیی سیستم کمک کند.

انواع آسیب و خوردگی مخازن فولادی نفت و گاز

این مخازن می توانند به دلیل انواع آسیب و خوردگی مخازن فولادی نفت و گاز تخریب شوند. مواد شیمیایی خورنده و پرخطر، سایش و تغییرات دمایی، شتاب بیشتری به خوردگی مخازن فولادی می‌دهند.

 متخصصین تعمیر و جلوگیری از انواع آسیب و خرابی مخازن فولادی نفت و گاز با تلفیق دانش و تجربه فراوان در زمینه تعمیر و تقویت مخازن فولادی نفت و گاز، برای کلیه مشکلات ذکرشده، راهکار و محصول متناسب با نیاز شما را ارائه می­‌کنند. برای کسب جزییات بیشتر در زمینه روش های تعمیر و جلوگیری از انواع آسیب و خوردگی مخازن فولادی نفت و گاز با متخصصین و مشاوران ما در تماس باشید.

روش‌های سنتی مقاوم سازی و تعمیر مخازن

عمده روش‌های سنتی مقاوم سازی، تعمیر و بازسازی مخازن پالایشگاهی که برای هر دو نوع مخازن جدار نازک و ضخیم استفاده می شود شامل عملیات گرم است. اجرای عملیات گرم ضمن دشواری و وقت گیر بودن مانع از ادامه عملیات بهره برداری می شود. علاوه بر این، عملیات گرم می تواند خطرات احتمالی اشتعال و انفجار را حتی در زمان انجام عملیات اضافه نماید.

این بدان معنی است که انجام کارهای گرم برای هرگونه مقاوم سازی و تعمیر مخازن ذخیره سازی منجر به خاموشی کامل بهره برداری و تولید خواهد شد که می بایست قبل از انجام ان از خالی بودن و تمیز بودن مخزن اطمینان حاصل نمود.

روش نوین تعمیر و تقویت مخازن فولادی نفت و گاز به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری سوپر لمینت

بسیاری از سازه­‌ها همانند مخازن آب، نفت یا گاز به صورت استوانه هستند. فشارهای هیدرواستاتیک ناشی ازسیالات، تنش های حلقوی را ایجاد می‌­کند که به دیواره جانبی این­‌گونه سازه‌­ها وارد می‌­شود.

مقدار این تنش­‌ها در پایه مخزن حداکثر است که با افزایش ارتفاع، کاهش می‌­یابد. خوردگی سبب کاهش سطح مقطع المان های تقویت کننده در سازه­‌های بتنی و یا کاهش ضخامت دیواره فولادی سازه می­‌شود.

این امر سبب افزایش تنش‌­های محیطی می­‌شود و باید هرچه سریع­تر اقدامات مربوط به تعمیر و تقویت مخازن ذخیره فولادی نفت و گاز انجام شود. به طور مثال اگر مخزن فولادی حاوی مواد خطرناک یا اشتعال­‌پذیر باشد، تعمیر به روش جوش های فولادی گزینه مناسبی نمی باشد.

جهت دریافت اطلاعات در خصوص مخازن تحت فشار کلیک نمایید.

هدف کلی برای تعمیر و تقویت مخازن فولادی عبارتند از:

1- افزایش مقاومت مخزن

2- افزایش مقاومت برشی

3- کنترل ترک

4- آب بندی و عایق نمودن

5- مقاوم سازی در برابر خوردگی

6- مقاوم سازی در برابر حملات مواد شیمیایی

7- افزایش عمر و دوام

انواع مخازن فولادی نفت و گاز قابل تعمیر و تقویت به کمک مصالح کامپوزیت پلیمری FRP سوپر لمینت شرکت فولادکاران رستمی:

در صنعت نفت و گاز برای ذخیره و انبار مواد و سیالات مختلفی همچون نفت خام، گاز، آب، گلیکول و … از مخازن فلزی استفاده می­‌شود. انواع مخازن براساس عملکرد و نوع سیالی که محتوی آن هستند عبارتند از:

1) مخازن فولادی نگه­داری (Storage Tanks)

کاربرد این نوع مخازن، نگه­داری سیالات در فشارهای متعارف (کم) هم­چون آب یا سوخت است.

2) مخازن فولادی تحت فشار

این نوع مخازن فلزی حاوی سیالات با فشار بالا هستند. به دلیل اینکه خطر انفجار در این­گونه مخازن زیاد است، طراحی و ساخت آن­ها نیازمند دقت و سخت­‌گیری فراوان است.

3) مخازن فلزی نوسان­گیر

وظیفه این مخازن فولادی این است که ضربات ناشی از نوسانات جریان سیال را خنثی کنند و به همین دلیل موقعیت آن­ها در خطوط توزیع است. هم­چنین این مخازن از ایجاد پدیده ضربه قوچ در لوله­ ها جلوگیری می­‌کنند.

4) مخازن فلزی تنظیم کننده ارتفاع

عمل­کرد این مخزن فولادی مشابه مخازن نوسان­‌گیر بوده و هرگاه بخواهند فشار (ارتفاع) ثابتی را درخط جریان سیال در پایین دست حفظ کنند از چنین مخازنی استفاده می‌کنند .

5) انباره‌­ها

کاربرد این مخازن فولادی شبیه مخازن نوسان­‌گیر بوده با این تفاوت که در فشارهای بالا کار می‌کنند و در مدارهای سیال فشرده (هیدرولیک) به­ کار می‌روند.

6) مخازن کم فشار

از این نوع مخازن برای ذخیره کردن مایعات با فشار بخار کم تر از  15  psiاستفاده می‌­شود. از جمله این مایعات می توان به گلیکول، سوخت دیزل، بنزین، نفت سفید و نفت کوره اشاره نمود.

7) مخازن کم فشار روباز

از جمله ساده ­ترین انواع مخازن می­‌باشند که اغلب به صورت عمودی نصب می‌­شوند و برای نگه­داری موادی مانند آب که تماس آن­ها با هوا خطری ایجاد نمی­‌کند به کار می­‌روند.

8) مخازن سقف ثابت

ساخت این نوع مخازن نیز به صورت عمودی است و دارای سقف مخروطی ­شکل ثابت می­‌باشند و استفاده فراوانی در صنعت نفت و گاز دارند.

9) مخازن سقف شناور

مخازن عمودی­‌ای هستند که سقف مخزن بر روی سطح سیال قرار گر­فته و متحرک است که این امر باعث می‌­شود از سرعت تبخیر مایع نفتی کاسته و از هدررفت آن جلوگیری شود.

برای دریافت اطلاعات جامع درباره قیمت و هزینه انواع روش­های تعمیر و تقویت مخازن فولادی نفت و گاز کافی است با متخصصین ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *