اخبار

اجرای اسکلت فلزی

اسکلت فلزی

اجرای اسکلت فلزی

امروزه اکثر سازه های جهان در مقیاس و اندازه های متفاوت، دارای اسکلت فلزی یا بتنی هستند. حال مراحل اجرای هرکدام از این اسکلت ها متفاوت خواهد بود.

در واقع اجرای فونداسیون کار از مهمترین مراحل اجرایی در اسکلت های فلزی می باشد.

مراحل اجرای اسکلت فلزی شامل موارد زیر می باشد:

1- خاکبرداری:

بعد از انتخاب و بررسی کامل زمین، باید شروع به خاک برداری مناسب کرد، چراکه پستی و بلندی های  زمین باید برطرف شود و محیطی صاف از کار برای طراحی و نقشه کشی برای مهندسان فراهم شود.

2- طراحی نقشه فونداسیون سازه:

زمانی که تمامی ناهمواری های زمین از بین رفت نوبت به طراحی نقشه می رسد.

3- گودبرداری زمین:

قبل از اینکه این مرحله از کار شروع شود، کارشناسان و مهندسان سازه باید از مواردی چون مقاومت زمین، شرایط آب و هوای زیرزمین و… مطمئن شوند. و پس از این موارد گودبرداری کار شروع می شود.

4- اجرای بتن گرمه

به جهت بوجود آمدن یک سطح کاملا صاف و تراز و نیز جداسازی سطح زمین از پی اصلی کار یک لایه از بتن گرمه ایجاد می شود، که معمولا دارای ضخامتی چون 10 الی 15 سانتی متر می باشد.

5- آرماتوربندی کار

از مراحل ویژه و حساس در کار فونداسیون سازه می توان به آرماتوربندی سازه اشاره کرد. چراکه این کار باید دقیقا مطابق نقشه های آماده شده توسط مهندسان سازه انجام شود.

6- شروع قالب بندی فونداسیون سازه

در این عملیات از تخته های سالم و استاندارد باید استفاده شود. که ضخامتی حداقل 2/5 سانتی متر داشته باشند. در اجرا و نصب قالب بندی کار باید احتمال مواردی چون قرار دادن خروج آب اضافی کار اطمینان داشت.

همچنین قالب های استفاده شده باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  1. نگهخ داری بتن به شکل خواسته شده در کار
  2. قابلیت داشتن تحمل وزن بارها
  3. محافظت از بتن تا قبل از خشک شدن
  4. حفاظت از بتن در مقابل سرما و گرمای شدید
  5. جداسازی آسان از بتن
  6. مقاومت داشتن در برابر نیروهای لرزشی ایجاد شده در کار

7- بتن ریزی پی سازه

مرحله بتن ریزی کار نیز باید به صورت منظم و دقیق انجام شود، به طوری که میلگردها و تجهیزات فلزی موجود به طور یکنواخت در بتن قرار گیرند.

8- اجرای اسکلت فلزی

پس از اتمام بتن ریزی سازه نوبت به اجرای اسکلت می رسد. عملیات ساخت اسکلت اسکلت فلزی از طریق قرار دادن ستون ها در محل هایی که از قبل در نقشه طراحی شده است می رسد. اجرای فونداسیون اسکلت فلزی از طریق مراحل گوناگونی ایجاد می شود. که تفاوت هایی با اسکلت بتنی دارد.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت های فلزی

نتیجه گیری کلی:

ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی هستند نیز همانند سازه های بتنی بیشتر استحکام خود را از فونداسیون کار دارند. برای اجرای کار باید موارد زیادی که در مقاله به آن ها اشاره شده را درنظر گرفت.

برای دریافت مشاوره در خصوص قیمت اجرای اسکلت فلزی با ما تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *