محصولات رالکو

انواع ورق فولادی

انواع ورق

ورق فولادی در واقع ورقی فلزی با سطح صاف می باشد که امکان رول و کلاف شدن داشته و به همین شکل رول و کلاف شده به کارخانه ها عرضه می شود. ورق های فولادی انواع مختلفی دارند که بر اساس روش تولید و مواد خام استفاده شده در آن ها دسته بندی و نام گذاری می شوند.

انواع ورق فولادی بر اساس گرید فولاد (مواد خام استفاده شده در آن ها)

دسته بندی فولاد بر اساس گرید، به ترکیبات متالورژیکی آن وابسته است.

گرید 304 در بین دیگر ورق های فولادی بیشترین استفاده را دارد چرا که علاوه بر حفظ فرم پذیری و جوش پذیری.   در برابر خوردگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. پایه 303 به شکل ورق موجود نیست.

فولاد درجه 316 در دماهای بالا نسبت به فولاد 304.   مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و در برابر خوردگی نیز عملکرد بهتری دارد. از این نوع فولاد معمولا برای پمپ ها، تجهیزات شیمیایی، شیرآلات و یا صنایع دریایی استفاده می شود.

گرید 410 نوعی فولاد ضدزنگ و حرارت پذیر است اما مقاومت کمی در برابر خوردگی.   از خود نشان می دهد و معمولا برای تهیه کارد و چنگال کاربرد دارد.

فولاد با گرید 430 محبوب ترین نوع فولاد بوده.   و جایگزینی ارزان برای سری 300 است.   معمولا زمانی از آن استفاده می شود که مقاومت بالا در برابر خوردگی ملاک اصلی نباشد. بیشتر برای تولیدات لوازم خانگی که روکش براقی دارند استفاده می شود.

انواع ورق فولادی بر اساس روش تولید

ورق گرم

ورق سیاه:

سطح این ورق ها صاف و صیقلی نیست و به همین دلیل به آنها ورق سیاه گفته می شود.   در ساخت این نوع ورق های فولادی از روش نورد گرم استفاده می شود. در روش نورد.   برای شکل دهی فولاد از غلتک ها استفاده می شود تا آن را به ضخامت مورد نظر برسانند.   از این ورق ها در تولید بدنه خورد، لوله های درزدار، تانکر سازی، کشتی سازی، انواع پروفیل و غیره استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه (ورق سفید):

خوردگی یکی از مهم ترین عواملی است که در هنگام تولید محصولات فولادی مورد توجه قرار می گیرد .  و برای برخی از صنایع، استفاده از فولاد ضد زنگ بسیار هزینه بر است.   در نتیجه باید راهکاری استفاده کرد تا بتوان با صرف هزینه کمتر، ورق فولادی تولید شده.   را تا حد ممکن در برابر خوردگی مقاوم کرد. به همین دلیل است .   که از روکش گالوانیزه برای تولید ورق فولادی ضد زنگ استفاده می شود.

برای تولید ورق های گالوانیزه، ورق فولادی (از نوع روغنی) را در یک وان از روی ذوب شده غوطه ور می کنند.   و اجازه می دهند تا روی، سطح ورق را بپوشاند.

هر چه میزان روی به کار رفته برای پوشش ورق بیشتر باید.   مقاومت آن در برابر خوردگی نیز بالاتر می رود.

ورق های گالوانیزه عمر طولانی تری هم دارند و در شرایط عادی تا 50 سال کار می کنند.   اگر از آنها در تماس با رطوبت شدید استفاده شود نیز می توانند تا 20 سال بدون نیاز به تعمیر یا نگهداری، به خوبی کار کنند.

از ورق گالوانیزه برای لوله های انتقال آب، کابینت ها، تانکرها و مخازن نگهداری آب و غیره استفاده می شود.

ورق روغنی:

ورق های روغنی در حقیقت چرب نیستند و این نام به دلیل سطح صیقلی و براقشان.   به آنها داده شده است. برای تولید آنها از روش نورد سرد استفاده می شود که دلیل براق بودن سطح ورق نیز همین است.    هدف استفاده از روش نورد سرد این است که یک ورق فولادی با کیفیتی بالا و در عین حال.   با ضخامتی کم تولید کند. در این روش، محصول خروجی از فرآیند نورد گرم.   پس از خنک شدن وارد فرآیند اسید شویی شده و سپس دوباره کلاف پیچ می شود.   سپس دوباره در فرآیند نورد سرد وارد شده و ورق فولادی.   اینبار با دمای پایین از میان غلتک ها عبور می کند تا ضخامت مورد نظر برای ورق حاصل شود.

این نوع ورق ها، پایه ای برای تولید ورق های گالوانیزه هستند.   و در تولید روکش یخچال و دیگر لوازم خانگی مانند اجاق گاز و غیره کاربرد دارند.

ورق آجدار

ورق آجدار:

روی سطح این ورق ها برجستگی هایی هندسی ایجاد می شود تا بتوان اجسام را راحت تر روی آنها قرار داده و جا به جا کرد چرا که ورق هایی با سطح صیقلی چنین امکانی را ندارند و اجسام قطعا آنها سر می خورند.

برای تولید از ورق ها از دستگاه های آج زنی استفاده می شود که برآمدگی های مورد نظر را روی ورق فولادی ایجاد می کنند. از این ورق ها در پله های اضطراری، کف عرشه کشی ها و پل های عابر پیاده، کف اتاق کامیون ها و وانت ها و غیره استفاده می شود.

ورق رنگی

ورق فولادی در حالت عادی رنگی متمایل به خاکستری متالیک دارد. در نتیجه برخی مواقع سطح ورق فولادی را با لایه ای از رنگ های الکترواستاتیک می پوشانند. در حال حاضر تنوع رنگی ورق فولادی، شامل 15 رنگی می شود و از آنها برای تولید آلاچیق، شیروانی ها، سقف سوله ها، لوازم خانگی و غیره استفاده می شود. وزن این ورق ها زیاد نیست و شکل پذیری خوبی دارند. وجود لایه رنگ، مقاومت آنها در برابر رطوبت و خوردگی را هم بالا می برد.

برای تولید این ورق ها چربی ها و ناخالصی های روی سطح ورق کاملا پاک می شود و سپس پس از شست و شوی ورق ها و عبور از دیگر مراحل آماده سازی، ورق ها وارد فرآیند رنگ کاری می شوند. منظور از رنگ کاری الکترواستاتیکی این است که در فرآیند تولید این ورق ها، نوعی رنگ (از جنس اپوکسی، پلی استر، پلی وینیل کلراید و یا پلی اورتان) را روی ورق می پاشند و سپس ورق فولادی را وارد کوره می کنند.

ورق رنگی گالوانیز

ورق رنگی گالوانیزه

یکی از محصولات تولید شده در صنایع فولادی ورق رنگی می باشد.   فرآیند تولید این ورق رنگی در امتداد تولید ورق های گالوانیزه است و به آن یک لایه محافظ اضافه می کند.   به این صورت که کلاف گالوانیزه وارد سیستم تولید ورق رنگی شده و روال آماده سازی آن شروع می شود.   ورق گالوانیزه با محلول چربی زدا شست و شو میشود و سطح آن با برس پولیش می شود.

این فرآیند دو مرتبه تکرار می شود تا سطح ورق گالوانیزه از هرگونه غبار و آلودگی احتمالی پاک شود. ورق پس از این مرحله با استفاده از پخش هوای گرم خشک و آماده مرحله بعد میشود. اکنون برای بالا بردن مقاومت فولاد در برابر خوردگی، همچنین چسبندگی بیشتر رنگ به سطح فولاد، ماده شیمیایی خاصی به دو سمت سطح ورق اسپری و مجدداً خشک می شود. خاصیت این ماد جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ است.

پوشش دهی ورق رنگی

اکنون ورق وارد قسمت پوشش دهی شده و اولین پوشش رنگ تحت عنوان رنگ آستری (پرایمر) را در هر دو سمت دریافت می کند.   برای پرایمر از رنگ های پلی استر استفاده می شود.   سپس وارد کوره میگردد تا رنگ اولیه پخت شود. پس از پخت کامل، ورق سرد شده و آماده دریافت لایه نهایی رنگ توسط غلتک میشود و مجددا پخت می گردد.   Top Coat استفاده شده در کار بسته به کارخانه تولید کننده   یکی از انواع Polyester، Epoxy، Polyurethane، PVDF، Acrylic و Polyamide است. Back Coat نیز عموماً Epoxy یا Polyester می باشد.

قیمت ورق فولادی

برای تعیین قیمت ورق های فولادی ملاک هایی همچون وزن ورق فولادی، ضخامت ورق فولادی و غیره مورد اهمیت است. برای بررسی قیمت و یا خرید انواع ورق فولادی و یا دیگر محصولات رالکو و سوله سازی رستمی می توانید با ما تماس بگیرید و یا از بخش های مختلف سایت دیدن نمایید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “انواع ورق فولادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *