اخبار

سوله دست دوم

سوله دست دوم

هویتی جعلی به نام سوله دست دوم ارزان

سوله دست دوم به دو نوع استراکچر اطلاق می شود. اولین حالت سوله ای است. که قبلا متعلق به کار دیگری بوده و هم اکنون صاحب سوله نیاز به سوله خود ندارد. در این حالت سوله دست دوم برای فروش گذاشته می شود. در دومین حالت این نوع سوله از آهن آلات مستعمل ورقهای فولادی غیر قابل استفاده که مجدد در دستگاه اسپوتی به چرخه برگشته اند. ساخته شده است

سوله ارزان تجارت پرسود کلاهبردارن

از قدیم ما ایرانیان با یک ضرب المثل در تجارت آشنایی کاملی داریم. هیچ گرانی بی حکمت نیست. و هیچ ارزانی بی علت نیست. وقتی پای شیادان و کلاهبرداران به هر تجارتی گشوده میشود ، ممکن است روزی ما هم گرفتار این اشخاص شویم. تیم کارشناسان شرکت رالکو به شما  پیشنهاد میدهد تا با مطالعه این مقاله و صرف نظر از هر گونه قضاوت به طور تخصصی با مقوله سوله سازی و شناخت سوله با کیفیت از سوله بی کیفیت آشنا شوید.

باید ها و نباید های عدم سفارش سوله دست دوم

حتما از هزینه های پنهان آن مانند قطعات و حمل و غیره را ببینید و در نهایت برای خرید سوله نو یا دست دوم  به جمع بندی برسید.

مسئله مهم ارزش خرید اینگونه سوله ها در بلند مدت است. درست است قیمت تیرآهن نو از آهن کارکرده گران تر است.

مهمتر آنکه باید بدانیم در زمان خرید هزینه چه نوع کیفیت آهن را میدهیم. ما قرار است به شما در انتخاب صحیح خرید سوله نو که افرادی سود جوء با تغییر اصطلاحات در حال فروش سوله های بی کیفیت خود هستند کمک کنیم. تیم مشاوره فنی و بازرگانی شرکت رالکو آماده است. تا به عنوان یک تیم مشاوره حقوقی در زمان خرید شما را راهنمایی و همراهی کند.

دروغ بزرگ به نام سوله دست دوم:

در ابتدا باید به اطلاع برسانم که در خیلی از موارد اصلا این سوله ها دست دوم نیستند و با نام غلط سوله دست دوم فروخته شده اند. در حقیقت این سوله ها از ورقهای فولادی غیر قابل استفاده مانند لوله های گاز و تانکر های اسقاطی ساخته میشود.عده ای سودجو که حقیقتا” با جان و مال مردم بازی خطرناکی میکنند  با این ورقها اقدام به تولید سوله نموده و با نام سوله دست دوم بفروش میرسانند.

تقلبی به نام سوله سبک ارزان

حقیقت امر این است که هیچ عقل سلیمی مخالف با ساخت و خرید سوله واقعی نیست. واقعا اگر فروشنده اینگونه سوله ها حاضر باشد اسکلت سوله را در زمان برقرار بودن در جای قبلی به خریدار نشان دهد خرید شما عاری از اشکال است . اما اکنون معضل بزرگتر تقلب و تخلف بخاطر سود زیاد در ساخت سوله با ورقهای غیر قابل استفاده و فروش با عنوان سوله کهنه است.

مزیت مهم سوله سازی شرکت رالکو

سوله سازی رالکو

سوله نو ساخته شده در شرکت رالکو با محاسبات مهندسی و متناسب با متراژ زمین شما. مناسب برای بار باد و بار برف و اقلیم منطقه ایی شما و طبق خواسته شما و زیر نظر خودتان در سوله سازی رالکو ساخته میشود. و اطلاع داشته باشید. سوله سازان طبق آیین نامه و ضوابط باید حداقل 20 سال ایستایی سازه را تضمین نمایند.

قیمت سوله دست دوم گران تمام می شود

سوله های دست دوم واقعی نیز به لحاظ وزنی و کیفی خیلی با صرفه نیستن. برای مثال یک سوله به متراژ 22*50 حداقل از 40 تن وزن برخوردار خواهد بود 40 تن وزن هر کیلوگرمی از قرار 20هزارتومن هم که خریداری شود مبلغی معادل ساخت سوله نو خواهید پرداخت .

ساخت سوله دست دوم و ارزان

عوامل زیادی وجود دارند که ساخت سوله نو را به عنوان یک اولویت مطرح می کنند. که از مهمترین این عوامل امنیت و پایداری و کیفیت است . آنچه در این جا مطرح است بالابردن کیفیت و پایداری سازه ها برای استفاده مجدد تحت عنوان سوله دست دوم می باشد.

هزینه طراحی و ساخت سوله نو برای بسیاری از مراکز تجاری و کارگاه های تولیدی قابل تامین نیست و می تواند. بار هزینه ای زیادی را به همراه داشته باشد. در عوض استفاده از سازه های فلزی دست دوم در حد نو که کیفیت لازم را برای ساخت دارند اما هزینه های جانبی سوله ها نو را در بر ندارند بسیار مناسب می باشد.

نوسانات قیمت و قیمت سوله دست دوم

از این رو با توجه به نوسانات بازار فولاد و تغییرات قیمتی آن نمی توان تمرکز زیادی روی سوله های نو داشت. چرا که می توان از راه کارهایی استفاده کرد که هزینه کمتری برای راه اندازی یک پروژه در پی داشته باشد.

در صورت تامبن زیر ساخت ها و بالابردن توان بازسازی و مهندسی سازه میتوان از سوله دست دوم و باز سازی سوله هایی که قبلا کار می کرده اند استفاده کرد.

این راه کار علاوه بر مزایای مختلفی که دارد. چالش های ساخت اسکلت های فلزی نو را نیز در پیش رو ندارد.

سوله سازی دست دوم

توان تامین سوله ها شاید به علت پیچیدگی بازسازی تعمیرات فرایند ساده ای نباشد .

از این رو نیاز است تا با توجه به توان بالای فنی و مهندسی مورد نیاز فرایند بازسازی و ترمیم سوله های دمونتاژ شده توسط شرکت های با توان فنی بالا و برخوردار از نیروی مهندسی انجام پذیرد.

قیمت ساخت سوله دست دوم با کیفیت

سازه های فلزی ساختمانی شهری و صنعتی در انواع و ابعاد مختلفی وجود دارند. و با نام های تجاری مختلفی خرید و فروش می شوند. که هریک بیانگر یک نوع خاص از سوله های فلزی هستند.

انتخاب مناسب ترین سازه فلزی می تواند بسته به نوع فعالیت مد نظر برای اجرا در نظر گرفته شود.

اگر قصد خرید سوله نو و یا خرید دست دوم داشته باشید. در گام اول باید این موارد را بدانید. که قیمت تمام شده ساخت هر یک از سوله های زیر با یکدیگر متفاوت می باشد.

 

معیارهای اصلی در خرید سوله دست دوم کیلویی

ابعاد سوله :

برای خرید سوله دست دوم کیلویی باید توجه کرد. که طول، عرض و ارتفاع با مشخصات درخواستی خریدار مطابقت دارد یا خیر.

در بسیاری از موارد دیده شده زمان ارائه مشخصات طول و عرض، افراد بعضی اوقات آکس تا آکس اندازه داده شده. و بعضی اوقات پشت تا پشت و در زمان اجرای فنداسیون سوله بعضا برعکس اجرا شده. و همین امر باعث می شود. نصب سوله امکان پذیر نگردد و مشکلات زیادی ایجاد می نماید و یا در مواردی امکان اینکه قبل از خرید این نوع سوله صورت پذیرد.

ریسک بزرگ در خرید سوله دست دوم

فنداسیون اجرا شده و در کنترل ابعاد طولی و عرضی هریک از طرفین خریدار و فروشنده سوله ارزان ابعاد را در آکس تا آکس و پشت تا پشت جابه جا گفته و دچار مشکل شوند. و پس از هزینه های مکرر این سوله از سوله نو هم گران تر تمام می شود.

وزن بالا و کیفیت پایین در سوله :

در بعضی موارد خریداران سوله دست دوم به دنبال سازه های کیلویی بوده و معیار مقایسه باصرفه بودن را هرکیلو ساخت سوله با سوله دست دوم قرار می دهند. که در بسیاری موارد به دلیل اینکه سوله دست دوم موجود وزن سنگینی داشته از سوله نو هم گران تر تمام می شود.

زیرا سوله نو را با در نظر گرفتن تمامی موارد استاندارد سازی و آئین نامه های نظام مهندسی و علم محاسبات و نرم افزار های طراحی و از همه مهم تر سبک سازی می توان با کمترین قیمت سوله ساخت در صورتی که سوله دست دوم را نمی توان گفت که تمامی موارد بالا را دارا می باشد.

لذا برای خرید سوله دست دوم به صورت مترمربع خریداری شود و با سوله نو مقایسه گردد. و بهتر است معمولا در مقایسه سوله دست دوم 30% نسبت به سوله نو ارزان تر است.

خطرات کیفی پر ریسک در سوله :

در زمان خرید و بررسی معیار خرید سوله دست دوم ، در نظر گرفتن میزان اصطکاک سوله دست دوم و یا همان پوسیدگی قطعات اهمیت ویژه ای دارد. چراکه در مقایسه مدت زمان استفاده مفید از سازه باید پوسیدگی در نظر گرفته شود. مثلا اگر سوله نو با 50 سال بازدهی مفید عدد x تمام شود و سوله دست دوم با 25 سال بازدهی مفید نصف همان x عدد تمام شود، یعنی معقولانه نیست.

خطرات استفاده ازاتصالات غیر استاندارد در ساخت سوله :

استفاده-از-قطعات-بی-کیفیت-در-سوله-دست-دوم

در تعریف سوله یعنی سقف شیب دار با اتصالات پیچ و مهره ای در زمان خرید سوله باید معیار خرید سوله دست دوم را مورد بررسی قرار داد. و دقت نمود که سازه هایی که شبیه سوله هستند و دارای اتصالات جوشی می باشد. و یا سازه های دست دوم که از سوله خرپایی قدیم ساخته شده که دارای استحکام کمتر و هزینه بیشتری هستند.

خطر استفاده کلاهبرداران از سوله فرسوده به جای سوله دست دوم!!

در بعضی موارد دیده شده از سوله های بسیار قدیمی طرح فلنچ های خورشیدی استفاده کرده. و قسمت فلنچ خورشیدی برش خورده و فلنچ های جدید نصب شده و جوشکاری می شود. که این کار به دلیل وجود سوراخ های اضافه و متعدد در قسمت سر ستون غیر استاندارد و خطرناک می باشد.

اهمیت پیچ و مهره در ساخت سوله دست دوم!!!

در قسمت بعدی به پیچ و مهره ها باید توجه نمود چراکه پیچ و مهره های کهنه و زنگ خورده قابل استفاده نیست و اگر هم بتوان استفاده نمود به دلیل زمان بیشتر و نیروی انسانی بیشتر و استحکام کمتر آن مقرون به صرفه نیست. لذا در سوله دست دوم از پیچ و مهره های نو باید استفاده نمود.

مهمترین موارد در کاهش خسارات خرید سوله دست دوم

در بسیاری از موارد دیده شده خریداران سوله های  دست دوم بدون در نظر گرفتن محل اجرا سازه نسبت به میزان بارش برف و وزش باد و زلزله سوله را خریداری نموده و نصب می نماید و در زمان بحران دچار خسارت های جبران ناپذیری می شود.

چراکه بسیاری از سوله ها پس از مونتاژ شدن. از محل اولیه بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی سازه سوله سبک و ارزان نسبت به محل جدید نصب می گردد.

در محل اجرای سوله به رنگ و زیر سازی سوله نیز باید توجه ویژه ای نمود. چراکه در مناطق مرطوب و گرم از رنگ های معمولی و یا بازسازی شده نمی توان استفاده کرد، چراکه بازدهی زمانی استفاده مفید از سازه را تا 10 برابر کاهش می دهد.

مواظب سوله های بی کیفیت ارزان باشید

برای مثال اگر  قیمت سوله سازی برای مناطق خشک کشور باشد. و پس از مدتی بازشده و دارای پوسیدگی باشد. و حتی مجددا رنگ آمیزی گردد، در مناطق گرم و مرطوب در عرض چند سال سریع اکسیده شده و ظاهر بسیار بدی پیدا کرده و غیر قابل استفاده می گردد. و غالبا در این مناطق استفاده از سوله نو با زیر سازی سند بلاست و رنگ های چند لایه مقاوم به رطوبت مثل زیر رنگ زینک ریچ و نهایی اپوکسی و پلی ارتان توصیه می گردد.

سوله دست دوم در شیراز ، مشهد، بندرعباس،اهواز،اراک،گیلان ،انزلی، تالش، قم

مواظب باشید کلاهبرداران فروش سوله دست دوم در کمین شما هستند!

خطرات سوله دست دوم

همانطور که می دانید سوله به سقف شیب داری گفته می شود که دارای اتصالات پیچ و مهره می باشد. از اینرو در هنگام خریداستراکچر دست دوم باید به این اتصالات توجه و دقت خاصی را داشته باشید. زیرا در صورتی که این پیچ و مهره ها زنگ خورده باشند. قابل استفاده نخواهند بود و باعث به وجود آوردن هزینه های اضافی و گزاف در قیمت سوله سبک خواهد شد.

مزیت مهم در سوله سازی مهندسی

سوله نو براساس متراژ زمین و خواسته شما و زیرنظر شما در ساخته می شود. و باید طبق ضوابط تا 20 سال ایستایی را تضمین کند. اما سوله دست دوم اینگونه نیست.

همچنین در سوله های نو، مهندس ناظر و سازنده سوله است و متناسب با شرایط محیطی و نوع کاربری بر روند ساخت سوله نظارت دارد.

در برخی از سالن های ساخت سوله، از مواد با کیفیت پایین برای ساخت استفاده می شود و به عنوان سوله دست دوم به فروش میرسانند.

دانلود رایگان دفترچه محاسبات پروژه سوله سازی

بنابراین حتما هنگام خرید این نوع سوله، محل نصب قبلی و تصاویر آن و همچنین دفترچه محاسبات پروژه-رالکو (جهت دانلود دفترچه کلیک کنید) را بررسی کنید.

طراحی سوله صنعتی

امر طراحی سوله صنعتی کاری است تخصصی و بسیار دقیق، فاکتورهای مهمی در طراحی دخیل هستند. که بی‌توجهی به آنها می‌تواند هم هزینه گزافی را به سازنده تحمیل کند. که صرفه اقتصادی را زیر سؤال می‌برد و هم ممکن است نتیجه معکوس داده و استحکام و پایداری سازه را تضعیف نماید و موجب ایجاد حوادث جبران ناپذیر گردد.

برای طراحی سوله اطلاعات زیر مطلوب است :

طراحی سوله
  • بارگذاری برای بار مرده، بار برف و بار نامتقارن
  • بارگذاری جانبی سوله شامل بار باد و زلزله
  • بارگذاری جرثقیل برای سوله

سوالات مهم در ساخت سوله دست دوم

آیا جرثقیل در طراحی سوله در نظر گرفته شود یا خیر؟ (بله : محاسبه بار دینامیکی جرثقیل بسیار حائز اهمیت است).

لازم بذکر است که در طراحی سوله دست دوم بایستی مواردی از قبیل : ضریب منطقه‌ای، رفتار و اهمیت برای سوله، ارتفاع جانبی سوله و ارتفاع دیوار، دهانه و طول سوله، تعداد قاب‌های طولی سوله، درز انقطاع ، محاسبه ضریب طول مؤثر، درصد شیب سقف سوله، پوشش مورد نظر سقف سوله (ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه و توری مرغی)، تنش مجاز خاک منطقه مورد نظر و نوع زمین ساختگاه پروژه ( به عنوان مثلا نوع زمین و خاک جهت ساخت سوله در شیراز بسیار متفاوت از نوع خاک در استان های شمالی حاشیه دریای خزر است.) نحوه کنترل جابجایی ، طراحی اتصالات و بیس پلیت برای سوله ، طراحی تیر حمال جرثقیل ، طراحی پرلین‌ها به کمک نرم‌افزار ، طراحی میل مهار (sag rod) و ارائه طرحی با حداقل دورریز ورق ، ارائه دفترچه محاسبات کامل سوله را بطور کامل در نظر گرفت.

استاندارد ساخت سوله دست دوم

انواع خرپا استاندارد

کنترل کیفیت سوله دست دوم در برابر نیروهای موضعی و تعبیه قطعات مناسب جهت مونتاژ اسکلت سوله ، از مراحل بسیار مهم در صنعت سوله سازی است. همچنین جهت انتخاب صحیح مقاطع غیر منشوری توجه به کاربری ساختمان سوله شامل ستون، رفتر، پرلین، استرات، وال پست، بادبند، سگراد، سینه بند، پیچ و مهره و سایبان بسیار ضروری می‌باشد.

در طراحی و ساخت سوله عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. و این کار امری است بسیار حرفه ای و تخصصی که علاوه بر تجهیزات تخصصی ، نیاز به نیرو کار ماهر و با تجربه دارد. در غیر اینصورت می تواند هزینه های بسیار گزافی را هم برای تولید کننده. و هم برای مصرف کننده در پی داشته باشد.

نوع ورق های مورد استفاده در ساخت و همچنین میزان کنترل کیفیت در هنگام ساخت نیز می تواند بر طراحی و ساخت سوله تاثیر مثبت داشته باشد.

سوله دست دوم نیمه سنگین(سوله تیر ورقی)

ساخت سوله تیر ورقی دست دوم
پروژه ساخت سوله توسط شرکت فولادکاران(رالکو)

سوله نیمه سنگین به آن دسته از سوله هایی گفته می شود. که در مقایسه با سوله های سبک و سازه های فلزی خرپایی، وزن بیشتری دارند. به همین جهت به این نوع سازه ها ، سوله های نیمه سنگین گفته می شود.

سوله های نیمه سنگین از لحاظ ضخامت و نوع متریال مورد استفاده در آن. نسبت به سایر سوله ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه این ویژگی باعث بالا رفتن استحکام آن می شود.

ساختار سوله های نیمه سنگین بصورت ستون های موازی با سقف شیب دار می باشد. شیب موجود در شرایط جغرافیایی مختلف باعث کاهش فشار ناشی از عوامل مختلف از جمله بار برف ، فشار باد و … می شود.

سوله دست دوم تیر ورقی نیمه سنگین بصورت پیش ساخته تولید شده. و در کمترین زمان ممکن قابلیت نصب شدن در محل را دارند. پیش ساخته بودن این نوع سوله ها باعث بالا رفتن سرعت اجرای کار. کاهش زمان انجام پروژه و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها می گردد. این مزیت باعث می شود که کارفرما درگیر ساخت و ساز های اضافه و سردرگمی های ناشی از کار نشود. شرکت سوله ساز هم سوله های پیش ساخته را در کمترین زمان ممکن تحویل نموده و در محل نصب می نماید.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “سوله دست دوم

  1. علی گفت:

    عالی بود موفق باشید

    1. foladkaran گفت:

      ممنون از حمایت شما

  2. شاهین صمدی گفت:

    سلام چرا بعضی از شرکت های بزرگ هم اقدام به خرید و فروش سوله های دست دوم می کنند؟

    1. foladkaran گفت:

      با سلام
      متشکرم از دقت نظر فوق العاده شما
      به اطلاع شما میرسانم با توجه به افزایش قیمت فولاد و رکود بازار برخی از شرکتهای بزرگ متاسفانه به دلیل طمع و سود بالای فروش سوله دست دوم بی کیفیت اقدام به این امر نموده اند.
      باید در نظر داشت نام و قدمت شرکت ملاک کیفیت شرکتها نیست بلکه صداقت و شفافیت در پروسه تولید ملاک کیفیت در خدمات یک شرکت میباشد.
      شرکت فولاد کاران رستمی (رالکو) با توجه به رسالت خود به کارفرمایان عزیز این اطمینان را میدهد که در هر زمان که بخواهند میتوانند از پروسه تولید سوله های خود بازدید به عمل بیاورند.
      متشکر از حضور پر مهر شما.

      جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09128821800 تماس حاصل فرمایید.

  3. احمدرضا گفت:

    سلام. مقاله جالبی هست. واقعا درست بود . امیدوارم فرهنگ جنس ارزان در کشور از میان برود.

    1. foladkaran گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز. مطمئنا” هیچ ارزانی بی علت نیست. منتظر مطالب جدید ما در این خصوص باشید

      با آرزوی شادکامی برای شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *